piątek, 15 lipca 2016

Kolej (n)a Indie

Pociągi stanowią najpopularniejszy i najtańszy środek lokomocji na trasach dalekobieżnych. Bilety można kupić na dworcu, jednak trzeba się liczyć z dużym prawdopodobieństwem braku miejsc na najbardziej obleganych trasach. Dlatego akurat bilety kolejowe radziłabym zakupić przez internet z odpowiednim wyprzedzeniem. Jak to zrobić?
  1. Wejdź na stronę: https://www.irctc.co.in/ 
  2. Zarejestruj bezpłatnie swój profil, klikając Sign up.
  3. Podaj wszystkie wymagane informacje. Pamiętaj, aby w nicku i haśle nie pojawiały się polskie litery. (Może to być duży problem, jeśli później pracownicy kolei będą musieli coś weryfikować.)
  4. Do ostatecznego potwierdzenia konta oprócz maila wymagany jest indyjski numer komórki, na który zostanie przesłany OTP, czyli kod weryfikacyjny. Niestety, nie da się zmienić w formularzu prefiksu +91 na +48, a numery indyjskie z 10 cyfr, a nie 9 jak u nas. Dlatego do swojego polskiego numeru dodaj z przodu cyfrę "9" (czyli np. zamiast 601 111 111 wpisz 9601 111 111).
  5. Na adres biura obsługi klienta IRCTC care@irctc.co.in wyślij skan swojego paszportu z prośbą o wysłanie na tej podstawie OTP mailem. 
  6. Przypominaj się co jakiś czas. Ja na swój OTP czekałam ok 2 tygodnie.
Teoretycznie teraz możesz już kupić bilety przez internet. Dlaczego teoretycznie? Ponieważ strona indyjskich kolei akceptuje tylko karty wydane przez banki indyjskie. I American Express. Nasze Visy, Maestro itp. nie pozwolą na dokonanie płatności na stronie IRCTC. Natomiast posiadając konto na IRCTC, możesz już kupić bilety poprzez pośredników, np. makemytrip czy cleartrip, którzy na szczęście polskie karty akceptują. Do tej pory kupowałam bilety w ten sposób przez makemytrip i wszystko było w porządku. Podczas zakupu musiałam logować się na konto założone w IRCTC, płatności dokonywałam na formatkach makemytrip, po czym dostawałam potwierdzenie mailowo. Bilety były do pobrania także w panelu użytkownika makemytrip. Wystarczyło wydrukować i wziąć ze sobą. :)

Bilet kupiony poprzez makemytrip. Podane są
trasa, dane pasażerów, numer wagonu i miejsca.
Pośrednicy naliczają swoją marżę, zwykle w granicach 20-40 rupii za transakcję. Jednak według mnie warto dopłacić te 2-3 złote i nie denerwować się, że nie ma już biletów na konkretną trasę. W Indiach istnieje możliwość zapisania się na waiting list, czyli listę oczekujących. Jednak jest to obarczone dużym ryzykiem, zwłaszcza jeśli nie jest się na jednym z pierwszych kilkunastu miejsc. 

Można także skorzystać z systemu Tatkal. W przypadku najbardziej obleganych tras koleje indyjskie uwalniają pewną pulę biletów dopiero na dzień przed odjazdem. Bilety w tym systemie są z reguły droższe o kilkadziesiąt rupii. Na najbardziej turystycznych trasach określony jest tak zwany foreign tourist quota - pula biletów przysługujących tylko zagranicznym turystom. Zwykle jest to dosłownie parę biletów na cały skład pociągu, więc nie nastawiałabym się tylko na nie. Zwłaszcza jeśli jedziecie większą grupą.


Indyjskie pociągi wyróżnia od naszych przede wszystkim bogactwo klas:
  • AC1/1A - wagony są klimatyzowane, nie da się otworzyć przyciemnianych okien. Z reguły są zamykane przedziały, w każdym po 4 leżanki. Na noc każdy dostaje poduszkę i prześcieradło/kocyk.
  • AC2/2A - wagony są klimatyzowane, nie da się otworzyć przyciemnianych okien. Przedziały mogą być zamykane (w każdym po 4 leżanki) lub otwarte (w każdym po 6 leżanek). Na noc każdy dostaje poduszkę i prześcieradło/kocyk.
  • Widok na korytarz w Sleeperze.
    Oparcia na noc podwieszane są na hakach
    i stają się leżankami.
  • AC3/3A - wagony są klimatyzowane, nie da się otworzyć przyciemnianych okien. Przedziały są otwarte, w każdym przedziale jest po 8 leżanek. Na noc każdy dostaje poduszkę i prześcieradło/kocyk.
  • EC (AC Executive Chair Class) - wagony są klimatyzowane, nie da się otworzyć przyciemnianych okien. Wagony są bezprzedziałowe, w każdym rzędzie znajdują się 4 (2+2) siedzenia. Nie ma leżanek, tylko zwykłe fotele.
  • CC (AC Chair Class)- wagony są klimatyzowane, nie da się otworzyć przyciemnianych okien. Wagony są bezprzedziałowe, w każdym rzędzie znajduje się po 5 (2+3) siedzeń. Nie ma leżanek, tylko zwykłe fotele.
  • FC (First Class) - wagony bez A/C, pod sufitem są wiatraki. Zamiast szklanych okien są po prostu siatki/pręty, więc warto wziąć zatyczki do uszu, słuchawki lub coś innego, co ochroni uszy przez zawianiem. Przedziały mogą być zamykane (w każdym po 4 leżanki) lub otwarte (w każdym po 6 leżanek).
  • SL (Sleeper Class) - najpopularniejsza klasa. Wagony bez A/C, pod sufitem są wiatraki. Zamiast szklanych okien są po prostu siatki/pręty, więc warto wziąć zatyczki do uszu, słuchawki lub coś innego, co ochroni uszy przez zawianiem. Przedziały są otwarte (w każdym po 8 leżanek).
  • 2S/II (Second Class) - wagony bez A/C, pod sufitem są wiatraki. Zamiast szklanych okien są po prostu siatki/pręty, więc warto wziąć zatyczki do uszu, słuchawki lub coś innego, co ochroni uszy przez zawianiem.
    Wagony są bezprzedziałowe. Nie ma leżanek, tylko zwykłe ławki.

Jeśli podróż odbywasz tylko w ciągu dnia przez parę godzin, to spokojnie wystarczą Ci 2S, FC, CC i EC. Jeśli jedziesz w nocy, to wybierz mające leżanki SL lub 3AC. Natomiast 1AC i 2AC to już zbędny luksus. ;-)

Składy pociągów potrafią liczyć nawet 20-30 wagonów. Dlatego na każdym peronie znajdziesz wyświetlacze, w którym miejscu zatrzymuje się dany wagon.

Przy drzwiach każdego wagonu nalepiona też będzie lista pasażerów. Jeśli nie jesteś pewny, czy wsiadasz do odpowiedniego pociągu/wagonu, to po prostu sprawdź listę. Albo wsiadaj w ciemno i wyjdź na spotkanie przygodzie. :)

P.S. Panowie w czerwonych koszulach związkowych to tragarze! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz